måndag 16 september 2019

VBOL som orienteringsklubb

Min klubb Ludvika OK ingår i tävlingsalliansen Västerbergslagens OL. För drygt fyra år sedan förslog jag att vi skulle slå ihop klubbarna till en klubb men då fick det förslag inget stöd. Nu pågår återigen diskussioner om sammanslagning och därför publicerar jag mitt förslag från 2015.

"Hej Jag skulle vilja att vi tar upp frågan om en eventuell framtida omorganisation av VBOL från tävlingsallians till orienteringsklubb* i VBOL styrelse under hösten. Jag har många gånger funderat över för- och nackdelar med nuvarande organisation med moderklubbar och tävlingsallians. Problemet, åtminstone i LOK, är att det är ett fåtal aktiva medlemmar som både ska driva orienteringsverksamheten (kartor, träningar, tävlingar) och sköta föreningsadministrationen

De nackdelar jag ser med nuvarande ordning är:
- Det är oklart var olika beslut om verksamheten fattas; i VBOL styrelse, i VBOL ungdomskommitté eller i moderklubbarnas styrelser.
- Det är oklart vilken budget vi har för orienteringsverksamheten. - Bokföringen i VBOL blir något komplicerad.
- Det kräver mycket administrativt (dubbel-)arbete att sköta fler föreningar.
- Det administrativa arbetet fungerar inte tillräckligt bra (åtminstone inte i Ludvika OK).
- Det leder till en splittrad klubbkänsla när vi både är med i VBOL och i en moderklubb och vi har i stort sett inga sociala aktiviteter i VBOL. (För många ungdomar är det den social delen som avgör hur länge man fortsätter med idrottsutövning.)
- En konsekvens (i Ludvika OK) av att vi är för få aktiva är att vi är för dåliga på att rita/revidera kartor. Vi har pengar i kassa/kartfond men det räcker inte för att det ska bli några kartor ritade.
- Det blir onödigt svårt att förhandla med sponsorer när VBOL har sponsringsavtal samtidigt som moderklubbarna kan ha andra avtal exempelvis i samband med tävlingar.
- Vi går miste om LOK-stöd när antalet ungdomar från samma moderklubb är för få men då det totala antalet från VBOL är tillräckligt. (Kravet är tre ungdomar och en ledare för att en aktivitet, träning eller tävling, ska berättiga till stöd.)
- Det kan vara olika villkor för vad som gäller för vad man som medlem betalar för tävlingar och läger i de olika moderklubbarna

Risken med en sammanslagning är att det totala engagemanget i våra föreningar minskar men åtminstone för Ludvika OK del ser jag att den största delen av det arbete som görs i föreningen utförs av medlemmar som även orienterar för VBOL. För ungdomsverksamheten så är det en stor fördel att vi idag har fem olika moderklubbar som arrangerar tävlingar i VB-serien men det skulle kanske gå att lösa även inom ramen för en klubb (VBOL)? Jag tror att om vi skulle samla verksamheten i VBOL så skulle vi kunna lägga en större del av vår tid på själva orienteringsverksamheten och jag tror också att det skulle bli roligare om det var fler som delade på uppgifter (exempelvis kartprojekt) som vi idag gör (eller borde göra) i respektive moderklubb. Antagligen är det fler än jag som tänkt tanken men kanske utan att se att det brådskar. Det som gör att jag tycker att det är dags att göra den här förändringen nu (och inte om 10 eller 20 år) är att vi faktiskt har en bra verksamhet i VBOL. Vi har en bra ungdomsverksamhet där 87 ungdomar (upp till 25 år) deltagit på träningar eller gått nybörjarkurs under våren. Vi arrangerar bra tävlingar och vi har exempelvis deltagit i 10-mila i år. Under 2016 kommer våra klubbar att gemensamt arbeta som funktionärsföreningar för O-Ringen Sälen 2016 vilket kan bli ett bra tillfälle att stärka samhörigheten i VBOL. Om vi väntar för länge med att göra detta så kan vi då vara i ett läge där de aktiva är ännu färre med ännu mer att göra och där varken verksamheten i VBOL eller i moderklubbarna fungerar och det skulle göra det betydligt svårare att lyckas med en omorganisation än det skulle vara nu.

Om det är fler än jag som tycker att det är dags att överväga en omorganisation så måste frågan givetvis utredas/beredas och diskuteras. Så här tänker jag mig att en tidsplan skulle kunna se ut: Hösten 2015 - utredning och diskussion
Årsmöten 2016 - första beslut om stadgeändring i VBOL och moderklubbar.
Vår-sommar 2016 - gemensamt arbete med att förbereda och genomföra O-Ringen Sälen 2016. Årsmöten 2017 - andra beslut om stadgeändring i VBOL och moderklubbar.
Orienteringssäsongen 2017 - VBOL (och inte moderklubbarna) arrangerar en eller flera nationella tävlingar.
Årsskiftet 2017/2018 - VBOL tar över tillgångar/skulder från moderklubbarna och medlemmar blir medlemmar direkt i VBOL.

Givetvis är en sådan förändring även (främst?) en fråga för moderklubbarna men det skulle även innebära en förändring av VBOL roll och jag anser därför att det är naturligt att först ta upp frågan i VBOL styrelse. Hälsningar /Jakob

* En sådan omorganisation skulle kunna ske på flera olika sätt. Endera som en sammanslagning (fusion) eller att medlemmar, tillgångar och verksamhet flyttas över till VBOL medan moderklubbarna finns kvar utan verksamhet men utan att upplösas. Jag tänker mig inte att Ulriksbergs IK skulle beröras."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar