lördag 26 september 2015

Introduktion

Givetvis har jag orienterat innan vuxen ålder, men det var först 2010 när våra äldsta barn började orientera som jag själv började förstå vad sporten handlade om. Under 2011 sprang jag några öppna motionsklasser (ÖM 5-6) och 2012 gjorde jag premiär i tävlingsklass i Forsrännet. Jag var anmäld till H35 men då jag var själv slogs klassen ihop med H21. Jag kom givetvis sist men jag tyckte ändå att det hade gått hyfsat med en km-tid på 8:49. Det jag inte förstod då var att sprintorientering (vilket Forsrännet var) var något helt annorlunda än skogsorientering.

Ända sedan dess har jag gillat att springa sprintorientering men tyvärr har vi inte haft några sprintkartor i kommunen. Under hösten 2014 tog jag därför kontakt med kommunen angående ifall vi i Ludvika OK skulle kunna få del av kommunens grundkarta. Det fick vi och den 21/11 började jag arbeta med kartan i Open Orienteering Mapper. Efter några månader kände jag mig säker på att jag skulle kunna få ihop en karta som dög för att arrangera en sprinttävling och även om vi varit sena med att ansöka om tävling så kom Trampen sprint med i Dalacupen för 2015. När planerat sprint-DM, Tigersprinten i Orsa, fick strykas på grund av en dräktig snöleopard fick vi frågan om att ta över sprint-DM och därför arrangerar vi idag lördag 26/9:
DM, sprint, Dalarna och Trampen sprint
Trampen medel

Syftet med den här bloggen är att beskriva hur jag lärt mig rita sprintkarta och förhoppningsvis kommer här snart att finnas goda råd för den som vill börja rita orienteringskartor för sprintorientering. Jag kommer också att ta upp en rad olika problem som en kartritare kan ställas inför och som jag ser fram emot att diskutera med bloggens läsare. Man kan blogga om en tävling innan tävlingen, medans man arbetar med förberedelser, men jag har prioriterat arbetet med kartritning mm och hoppas få mer tid för att skriva om mina erfarenheter efteråt. Jag vill dock redan nu önska alla anmälda löpare välkomna och jag hoppas att ni kommer att bli nöjda med tävlingarna. Ni som inte har anmält är välkomna att anmälda er till en öppen motionsbana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar