söndag 25 oktober 2015

Cykelrek runt Sausberget

Första helgen på länge utan orienteringstävlingar att springa eller förbereda men jag kunde inte låta bli att ta med sönerna på en tur kring några av bergen SV Ludvika som jag inte känner till riktigt och där det inte finns någon aktuell karta. Jag har kört igenom 7,5  km x 7,5 km i Karttapullautin och här har jag lagt in dagens rutt som cyklades motsols:


Det blev drygt 20 km att cykla och många höjdkurvor att passera. Området från Dammsjöberget och nedåt var mycket fint, både i mina ögon (skog som är trevlig att springa i) och för andra orienterare (många detaljer) tror jag. Den del som jag tycker är viktigast är dock den nordöstra delen som gränsar mot Lorensberga, en av Ludvikas F-9-skolor och där var skogen varken fin på det ena eller andra sättet. Av en slump träffade vi på en klubbkamrat som berättade att Galgbacken varit avrättningsplats och att den väg vi cyklade tillbaka norrut byggdes av ryska krigsfångar och tidigare hette Drottning Kristinas väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar