tisdag 13 oktober 2015

Förbjudna vägar

Ikväll körde vi höstens sista teknikträning i form av en sprintträning som delvis gick på kartan från sprint-DM med mål vid sporthallen. Det var alltså ett kartutsnitt från en äldre version än DM-kartan och det illustrerar ett stort problem med kartutsnitt; när man väl gjort ett kartutsnitt för en tävling borde man göra att ändringar dels i utsnittet och dels i den ursprungliga kartan. Jag är väl medveten om detta men inför DM hann jag ändå inte med utan prioriterade tävlingskartan vilket gjorde att det fanns en del fel på träningskartan.



Karta för sprintträning 2015-10-13
Jag ville inte att träningsdeltagarna skulle springa ute på riksvägarna (eller på Biskopsvägen)  och därför hade jag följt kartnormen och ritat dessa som 528.1 Förbjudet område. På många kartor ser man dock att banläggare felaktigt använder 709 Förbjudet område. Från sprintnormen:
"709 Förbjudet område
Förbjudna områden ritas med symbolen (528.1)
Denna symbol ska bara användas till uppdatering ”i sista minuten” tävlingskartan
(t.ex. områden som kan utgöra en fara för den tävlande eller mycket sena
förändringar i tävlingsterrängen)."

Jag bad några ungdomar fundera på ifall det var något annorlunda med kartan och några hade tänkt på de "tomtgröna" vägarna men ingen sa att det var fel så de verkar ha lärt sig en del om sprintnormen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar