söndag 13 december 2015

Klassificering av orienteringsklubbar (försök 1)

Efter det första inlägget om orienteringsrörelsens framtid började jag fundera över hur man skulle kunna göra en klassificeringsmodell för alla orienteringsklubbar utifrån uppgifter som är tillgängligt online. Nu har jag gjort ett första försök där jag alltså samlat in uppgifter om klubbarna och satt poäng (mellan 0-20 p) på respektive klubb och presenterat det i en .kml-fil som kan öppnas i Google Earth.
Jag tar tacksamt emot synpunkter på modellen, som alltså inte är riktigt färdig, och på hur bra klassificeringen av olika klubbar blivit. När jag börjar bli nöjd så ska jag utveckla mina tankar om orienteringsrörelsens framtid utifrån det jag sett i det här arbetet.

Ladda ner .kml filen klassificering av orienteringsklubbar (dropbox)*

Se en uppdaterad version av filen i webläsare (Google Maps)

Modellen är uppdelad i olika delområden där varje område kan ge 0-3 p och i de flesta fall har jag tittat på både 2014 och 2015 och sett ifall en klubb uppfyller villkoret något av åren.

Ungdomsverksamhet:
LOK-stöd ungdomar = 1 p
Deltagit stafett-DM DH12 = 1 p
Deltagit stafett-DM DH16 = 1 p

Juniorverksamhet:
LOK-stöd juniorer = 1 p
Deltagit stafett-DM DH20 = 1 p
Deltagit stafett-SM DH20 = 1 p

Elitverksamhet:
Deltagit i 10milakavlen eller i Smålandskavlen H21 = 1 p (0,5 p för endast Smålandskavlen)
Deltagit i 10mila damkavlen eller i Smålandskavlen D21 = 1 p (0,5 p för endast Smålandskavlen)
Deltagit i Stafett-SM i H21 och/eller D21 = 1 p

Seniorverksamhet:
Deltagit i 25manna = 1 p
Deltagit i Stafett-DM i H21 och/eller D21 = 1 p
Deltagit i Stafett-DM i veteranklass = 1 p

Arrangemang (rangordnade alternativ):
Arrangerat nationell tävling = 3 p
Arrangerat distriktstävling = 2 p
Arrangerat närtävling = 1 p
Samarrangerat tävling med större klubb = 1 p
Funktionärsförening för O-Ringen = 1 p

Utåtriktad verksamhet:
Arrangerar Naturpasset = 1 p
Arrangerar Hittaut = 1 p
Arrangerar Stolpjakten = 1 p

Medlemmar:
Antal medlemmar i Sverigelistan/Eventor = 0,5 - 1 p
Antal medlemmar som tävlat senaste året i Sverigelistan/Eventor = 0,5 - 1 p
Minst 10 % av de tävlande medlemmarna är 15-20 år = 0,5 p
Minst 10 % av de tävlande medlemmarna är 21-34 år = 0,5 p


(För Jämtland-Härjedalen har jag titta på klasser med flera löpare från respektive klubb i medel-DM då de inte genomför något stafett-DM.)

*Jag kan även skicka över filen på e-post till den som hör av sig till min gmail.com-adress jakob.wedman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar