torsdag 31 december 2015

Nyårsorientering med IKHP

Idag har jag haft nöjet att få avsluta orienteringsåret tillsammans med IKHP på Nyårslöpet. Mitt resultat var inte bra, faktiskt riktigt dåligt, men jag har inte kunnat bestämma mig för vad det berodde på. Några bidragande faktorer var: snön, skalor jag inte är van vid (1:1700 respektive 1:15000), byte av skala vid kartbyte, avsaknad av kontrollskärmar, inte helt aktuell karta (reviderad 1976) samt sist men inte minst bristande egen förmåga att orientera efter brunbild.
Laget från VBOL
Tävlingen bestod av tre sträckor och det var alltså två kartbyten. Den första och sista sträckan var mikrosprint utan kontrollskärmar där kontrollenheterna låg på snön och det gick ganska bra när man väl kommit in i orienteringen.
Genomgång innan start
Det var masstart och jag var med i draget men lyckades ändå vara med så pass att jag tog mina kontroller.
Karta 1
Sträcka 2 gick på en karta i 1:15000 från 1976 och här gick det däremot inte bra. Det hinner hända en del på nästan 40 år (nya stigar och hus - men även hus som var borta - och förändrad vegetation). Sonen sprang en kortare bana på nyreviderad karta i skala 1:7500 och jag tror att jag lyckats lista ut hur jag sprang till kontrollerna 1 och 2 där de stora bommarna kom, men jag är inte helt säker.
Karta 2
När jag kom fram till den sista sträckan var jag helt ensam och det var svårt att ställa om skalan men efter att jag hittat den första kontrollen flöt det på.
Karta 3
IK Hakarpspojkarna är en av de fem klubbar som fick full poäng i den skattning jag försökt mig på och det var intressant att på det här sättet få en bild av en av Sveriges mest kompletta orienteringsklubbar. Att man arrangerar den här typen av roliga aktiviteter bekräftar bilden från poängräkningsmodellen.

Stort tack till Stefan Sandahl m.fl. för dagens orientering och gott nytt orienteringsår 2016!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar