måndag 21 december 2015

Orienteringsklubbar som arrangörer

I ett tidigare inlägg skrev jag om orienteringsrörelsens framtid och att en fullt fungerande förening bland annat arrangerar tävlingar. Jag har därefter försökt att klassificera klubbarna utifrån alla typer av verksamhet (modell, lista). Nu har jag fördjupat mig i i vilken utsträckning klubbar arrangerar tävlingar på olika nivåer.

Jag har utgått från de uppgifter som finns i Eventor (2010-2015) och jag har gjort en uppdelning av nivåerna så att jag i första hand tittat på vilka klubbar som arrangerat minst en distriktstävling i orienteringslöpning under 2015 eller 2014 och därefter har jag tittat på närtävlingar/klubbtävlingar respektive på tävlingar i mountainbikeorientering, precisionsorientering eller skidorientering.

Jag har även tagit med uppgift om vilka klubbar som arrangerade tävlingar 2000/2001 och jag redovisar vilka klubbar som gjorde det men som inte längre existerar som orienteringsklubbar. (Vissa klubbar som finns kvar har tidigare haft orienteringssektion/-verksamhet.)

För att det ska gå att bilda sig en uppfattning om vilken långsiktighet som finns hos dagens arrangörer har jag även tagit med uppgifter om medlemmar (så som det syns i Eventors Sverigelista) och deras medelålder. Som synes finns det idag många klubbar som kan arrangera tävlingar men med tanke på hur få aktiva medlemmar, och hur hög medelåldern är, så befarar jag att antalet kommer att minska avsevärt inom 5-10 år.

I den bifogade .kml-filen som kan öppnas i Google Earth är klubbarna sorterade i olika mappar så att det är möjligt att släcka grupper av klubbar vilket kan illustrera en möjlig framtid.


Ladda ner .kml-filen orienteringsklubbar arrangerar (dropbox)

Se filen i webläsare (Google Maps)

Jag kan även skicka över filen på e-post till den som hör av sig till min gmail.com-adress jakob.wedman 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar