onsdag 13 januari 2016

DoubleCAD XT

Jag använder Open Orienteering Mapper (OOM) som kartritningsprogram (även om slutresultatet oftast sparas i OCAD8-format). Det är gratis och det ger alla som vill möjlighet att rita orienteringskartor. I OOM finns möjlighet att importera grundmaterial i filformaten .dxf, .gpx (GPS-spår) och .osm (Open Street Map). Filformatet .dxf används för att flytta CAD-ritningar mellan olika program och jag fick mitt grundmaterial från kommunen i det formatet. Importen fungerar inte helt perfekt men jag tycker ändå att det är imponerande hur mycket som ändå är möjligt att göra med gratisprogram. (Jag har ingen tidigare erfarenhet från CAD innan jag började rita orienteringskartor.)

Begränsningarna i .dxf-importen i OOM innebär att det kan finnas ett antal objekt som inte importeras och då är det mycket värdefullt att kunna titta på innehållet i .dxf-filen innan importen och för detta behövs ett CAD-program. Jag har använt gratisprogrammet Double CAD XT och jag tycker att det fungerar bra. Med det programmet har jag felsökt objekt som inte importerats och i några fall kunnat rita om objekt så att det går att importera objekten till OOM.

Ikväll har jag testat att rita en inomhusorienteringskarta utifrån ett antal ritningar över en skola som jag fått ifrån kommunen. Jag hade turen att få bra hjälp och fick ritningarna både som .pdf och som .dwg (ett CAD-format). En av de sju filerna gick att öppna i Double CAD XT men för övriga fick jag tyvärr felmeddelandet "File not open". Genom att konvertera till .dxf med hjälp av Teigha File Converter fick jag dock filer som gick att läsa i Double CAD. Jag hade ett par problem som jag sedan kunde lösa i Double CAD. Ritningarna över skolan var uppdelad på tre olika "byggnader" (de sitter egentligen ihop) och ritningen av en av dessa var roterad ett kvarts varv jämfört med övriga men det gick att rotera dessa så att alla ritningar var orienterade på samma sätt. Nästa problem var att OOM tolkade koordinatsystemet i .dxf-filerna, som var i enheten millimeter, som meter vilket gjorde att skolan blev 170 km lång. När jag öppnade filerna i Double CAD tolkades enheten som tum men genom att först spara filerna med enheten millimeter,utan att konvertera enhet, och därefter ändra enhet till meter och då konvertera enhet så blev det rätt när jag importerade filerna till OOM.
Format - Space Units

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar