tisdag 2 augusti 2022

Första bommen på E1 O-Ringen 2022

Egentligen hade vi bestämt att inte åka på O-Ringen 2020 (vi var på väg till Croese 2020 istället) och vi var inte anmälda 2021 men nu blev det ändå så att vi åkte till Uppsala 2022.

Min enda tidigare erfarenhet av Upplandsterräng var inte uppmuntrande (Lännamedeln 2019) så jag tog det lugnt inledningsvis och lyckades komma in i orienteringen. Många av mina bommar genom åren har berott på bekräftelsebias - att jag varit fel men velat tro att jag ändå varit rätt. Den här bommen orsakades dock av det omvända - att jag var rätt men trodde att jag var fel då kartan inte stämde. När detta hänt tidigare har det rört sig om stora fel (saknade hyggen och liknande) så jag vill gärna se detta som något positivt i min orienteringsutveckling (även om man givetvis måste kunna hantera även den här typen av situationer).

K11 på H45-1 var en kort sträcka och jag började med att följa ett stråk över en myr från K10.

Inte det bästa vägvalet, men problemet var att jag inte alls fick kartan att stämma.


Jag tog en runda i omgivningen och kom fram att jag ändå måste vara där jag trodde att jag skulle vara och tog sedan kontrollen.


Hur såg det då ut i verkligheten? Med Lantmäteriets nya öpnna Laserdata skog kan man ladda ner höjddatat och generera en egen kurvbild. Här har jag skapat höjdkurvor med 0,5 m ekvidistans:

I den första bilden ovan är den laserdatahöjdkurva som motsvarar hur kartan var ritad markerad.

I bilden nedan har jag ritat hur jag upplevde formationen:

Det var två distinkta punkthöjder på en långsträckt ås och det syns också på kurvbilden med 0,5 m ekvidistans.. Som kartan var ritad såg det istället ut som en separat höjd med midja. 

Upplandsterrängen var full av små höjder och jag gissar att kartritaren inte lagt så mycket möda just den här höjden.


2 kommentarer:

  1. Det här är det som kommer med rutin. Hur skulle du kunnat hamna nere vid den andra siffran i 11 när du gått rakt över myren? Du hade varit tvungen att springa 4 ggr så lånt + passerat över höjden vid K 10. Men det är ju det som är kul att man tappar greppet om tid och rum när det inte är som man tänkt sig. Och vilken fanatsi man plöstligt kan ha. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren. Ja, sedan verkar det som om jag lätt tappar fokus i slutet av loppen :)

    SvaraRadera