torsdag 9 februari 2023

Hur många deltagare måste det vara på en orienteringsstafett?

 Jag började orientera samtidigt som mina barn men jag har ändå sprungit några stafetter. Det har framför andra varit 25-manna men även några DM-stafetter, Tiomila (2018) och Rånässtafetten (2019). Förra årets Tiomila var jag lagledare. Jag har alltså samlat på mig vissa erfarenheter av springa stafett och har kommit till slutsatsen att för att få stafettkänsla så bör man ha någon kontakt med andra löpare som springer samma sträcka. 25-manna har korta sträckor som man dessutom springer parallellt vilket gör att de allra flesta känner att de deltar i en stafett medan jag när jag sprungit sista sträckan på stafett-DM brukar vara helt själv. Hur många deltagare som krävs för att man ska få stafettkänsla beror alltså både på hur långt man springer och hur många deltagare det är.

För att ha något slags data att utgå ifrån har jag tittat på resultatet från Tiomila 2022 och jag har räknat som om det inte var någon omstart. Det ger därför inte en rättvisande bild av hur förra årets löpare som sprang i omstart upplevde stafetten och omstarten gör också att man får ett annat resultat än om det inte fanns någon sådan. Omstart är dock ett sätt att hantera de här problemen så jag har ändå valt att försöka göra en uppskattning av hur det skulle sett ut annars.

Jag är själv osäker på hur långt före/efter andra löpare (på samma sträcka) man måste vara för att få stafettkänsla så i tabellerna nedan har jag tittat på fyra alternativ. Jag har räknat hur många löpare på respektive sträcka som varit ensam om att växla/gå i mål med minst t sekunder upp till löparen före och t sekunder ned till löparen efter. De värden på t jag använt är 30 sekunder (totalt 1 minut), 45 sekunder (totalt 1½ minut), 60 sekunder (totalt 2 minuter) och 120 sekunder (totalt 4 minuter).

Damkaveln 2022
Sträcka     4 min     2 min     1½ min      1 min     Godkända löpare
1________3_______9______10________12______305
2________5_______9______11________18______304
3________8______14______15________42______297
4________7______20______24________37______290
5________6______17______30________61______279 

Tiomilakaveln 2022
Sträcka     4 min     2 min     1½ min      1 min     Godkända löpare
1________2_______4______11________13______302
2________4_______8_______9________17______298
3________9______17______27________41______295
4________8______21______34________56______292
5_______19______39______43________62______286
6_______20______48______60________98______287
7_______16______52______66________91______285
8_______11______42______54________76______279
9_______21______47______56________79______269
10______33______48______59________74______265

Utifrån detta data har jag sedan försökt att hitta en enkel former för att beräkna hur många deltagare som kommer att växla/gå i mål ensamma och följande formel är den bästa jag kommit fram till. Det går att testa detta i Excel:
Cell A1: [Ange antalet deltagare]
Cell B1: [Ange total distans på alla sträckor inklusive den som ska beräknas]
Cell C1: =AVRUNDA.NEDÅT(A1*(EXP(-(((A1/(8*B1/2)))/(3,4/(LN(B1+1))))));0)

Det går att modifiera formeln där värdet 8 anger ungefärlig km-tid (min/km) och där 2 (min) anger tidsintervallet för att vara ensam.

Utifrån denna formel har jag sedan genererat uppskattat antal som växlar/går i mål ensamma för olika antal deltagare.

Hur viktigt är detta för stafettkänslan? Hur långt upp/ned måste man ha till andra löpare på sträckan för att ha stafettkänsla? Hur stor andel av löparna kan man acceptera springer ensamma på en stor stafett? Alla kommentarer är välkomna!


1 kommentar:

  1. Bra diskussionsunderlag! Hängning definierades ju en gång som "inom 15 sekunder tre kontroller på rad" eller liknande. Poängen är att 1 minut ser man normalt ej, men under ett lopp kommer det ju variera. Det kan vara bra mått. Ett alternativ kan vara att mäta "hängindex". Ett annat alternativ att öka stafettkänslan är att gaffla mellan klasser, om de har löpare med samma hastighet. /Sven L

    SvaraRadera