måndag 1 juli 2024

Orienteringsklubbarna 2024: 1. Nya orienteringsklubbar

 Det här är det första inlägget i en serie som handlar om läget i orienteringsklubbarna 2024. Senast gjorde jag detta 2019 (Orienteringsklubbarna 2019: 3. Klassificering av klubbar 2019) och den serien var en uppföljning av en första serie inlägg 2015/2016 (Klassificering av orienteringsklubbar (försök 2)). Min ambition var att göra detta varannat år men genom att lägesbedömningen bygger på data från tre år så ställde pandemin till det; inte bara för orienteringsklubbarna utan även för den här typen av analys. Året klassificering bygger på läget 2024 och på tävlngsdeltagande, och arrangemang, under 2022 och 2023 och jag har valt att göra det även om vissa tävlingar (i första hand inomhusorienteringstävlingar i början av 2022) fick ställas in på grund av smittskyddsrestriktioner.

Detta inlägg behandlar nya orienteringsklubbar som tillkommit sedan 2019. 

Flersektionsföreningar
Två föreningar har tillkommit som har verksamhet inom många idrotter och där orienteringsdelen inte verkar att vara den största:
FMTIS IF (Dock ej med i Eventors klubbdatabas)
Burträsk SK
Kista SC KFUM
Luleå CK

Studentförening
Myggans OS

Denna klubb var aktiv när jag själv studerade i Umeå på 90-talet (även om jag inte hade börjat med orientering då).

"Riktiga orienteringsklubbar"

Kamratsällskapet Disorientering (Med i Eventors klubbdatabas, men ej i Sverigelistans klubblista)
Masthugget City OK
Mjölner Orienteringssällskap
Gunnebo OK
OK Malå

Det här verkar vara klubbar med orientering som huvudidrott. Man kan hitta information riktad till allmänheten online avseende Gunnebo OK och OK Malå. Det är särskilt roligt med OK Malå genom att kommunen inte haft någon orienteringsklubb sedan tidigare!

Ombildade orienteringsklubbar

För fullständighetens skull noterar jag här klubbar som verkar ha ombildats exempelvis genom utbrytning ur en flersektionsförening. Många klubbar har bytt namn men dessa verkar ha fått nya klubb-ID i Eventor:

Bodens BK OS (Tidigare Bodens BK)
Uddevalla IS Orientering (Tidigare Uddevalla IS)
Upsala IF Orientering (Tidigare Upsala IF)

(I efterföljande inlägg med jämförelser mot tidigare år kommer jag att behandla dessa som att det är samma klubb som tidigare.)

Förra gången (2019) var det 16 nya klubbar och nu alltså 10. Genom att det finns så många olika typer av klubbar, och jag i första hand är intresserad av vanliga klubbar som bygger på aktiva medlemmar, så är det svårt att säga att fler nya klubbar är bättre. I vilket fall önskar jag de nya klubbarna lycka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar